Gezonde voeding

In de serie van 4 over hoe je gezondheid te beïnvloeden (de eerdere drie over bewegen, mindset en meditatie kun je ook op mijn website vinden onder ‘blog’) de laatste blog over gezonde voeding. Aangezien ik zelf vooral een ervaringsdeskundige ben en mijn kennis grotendeels te danken heb aan Richard de Leth (auteur van o.a. OERsterk) ben ik hem dankbaar dat hij, als één van de experts op dit gebied in Nederland, een gastblog over dit onderwerp wil schrijven op mijn website. Uiteraard zijn er ook andere deskundigen, maar het leuke en goede van Richard is dat hij ook open staat voor andere ‘stromingen’ dan zijn eigen OERsterk-verhaal. Ik nodig je dan ook uit om op Facebook de vragen/opmerkingen die je eventueel hebt rechtstreeks tot hem te richten, door hem te taggen in een vraag of bericht.

Hieronder Richard’s betoog:

Je eet en drinkt iedere dag. Jaarlijks eet je zelfs tienmaal je lichaamsgewicht. Zie al deze voeding eens letterlijk voor je in een volle huiskamer. Je bent niet wat je eet, maar wat je opneemt in je spijsvertering. Jouw lichaam kan van kunstmatige voeding geen sterke bouwstenen maken. Voeding kan letterlijk afbouwen of afbreken, afhankelijk van je voedingskeuzes. Dus kies je voor vulling of voeding?

Maar wat is een gezonde voeding?

Gezonde voeding
Voedingsonderzoek en commerciële belangen hebben het voedingslandschap vertroebeld. Er heerst grote voedselverwarring. Ik zie de natuur als grootste leraar. Als leidraad. Met het besef dat we wel in de 21ste eeuw leven.

Zeevoedsel
Als mens hebben we ons evolutionair langs het land-watermilieu ontwikkeld. We waren geen jager-verzamelaars, maar verzamelaars-jagers. Het water gaf zekerheid van voedsel in de vorm van zeegroenten, schaal- en schelpdieren en vis, niet het land in de vorm van groot wild. In je stofwisseling zie je terug dat je intiem met de zee bent verbonden. De mineraalsamenstelling van je bloed is hetzelfde als de mineraalsamenstelling van zeewater, en de vetzuursamenstelling van je brein is hetzelfde als de vetzuursamenstelling van zeevoedsel. Je bent letterlijk dankzij de zee. De zee was leverancier van onder andere jodium, vitamine A en vitamine D. Nu voegen we jodium via bakkerszout aan brood toe, en vitamine A en D aan margarine. Onze supermarktvoedsel lijkt volwaardig, maar is het niet. Het is kunstmatig aangevuld, omdat we niet meer natuurlijke eten.

De Schijf van Vijf
De kern van de Schijf van Vijf blijkt brood, melk en margarine. De oermens zou zich rot lachen, als hij zou horen dat deze voedingsmiddelen ‘noodzakelijk’ zijn voor een goede gezondheid. Natuurvolkeren hebben geen schijf van vijf. En zijn veel gezonder dan de westerse mens, maar heeft vooral met leefstijl (dus veel breder dan voeding) te maken.

Untitled

Door de Schijf van Vijf eten we volgens de linkerpiramide: veel koolhydraten en weinig eiwitten en vetten. Heel onlogisch. De oermens at namelijk precies andersom.

De OERschijf

Untitled1

Eiwitten, ook wel proteïnen genoemd, betekent ‘het eerste levensmiddel’. De huidige mens heeft een chronisch tekort aan eiwitten. Natuurlijke eiwitbronnen zijn paddenstoelen, eieren, noten, zaden, gevogelte en vis. Vetten zijn essentiële bouwstof én brandstof. Koolhydraten zijn ook belangrijk voor jouw gezondheid, maar je hebt niet dagelijks brood, melk, pasta, vruchtensap of frisdrank nodig. Wel groente en fruit. Oorspronkelijk at de mens ruim 2000 verschillende planten per jaar. En daar zit het probleem.

Eenzijdig
Een gemiddeld voedingspatroon is veel te eenzijdig. De mens is een gewoontedier. Brood of kwark bij het ontbijt, brood bij de lunch en ’s avonds aardappelen. Variatie ontbreekt. En variatie is nou net de gouden sleutel bij een gezonde voeding. Variatie vergroot de kans om alle essentiële voedingsstoffen binnen te krijgen en verkleint de kans om voedingsovergevoeligheden te krijgen. Voeding uit de OERschijf zou je dagelijks kunnen eten, maar met voeding uit de Schijf van Vijf kun je het beste de ‘3-dagen regel’ aanhouden. Als je vandaag brood of yoghurt eet, eet het dan morgen en overmorgen niet. Dat dwingt je tot variatie en stelt je tevens minder bloot aan de negatieve irriterende stoffen, anti-nutriënten genoemd, in deze nieuwe voeding. We zijn genetisch nog niet optimaal aan de Schijf van Vijf aangepast.

Tussendoortjes
Buiten de voedingssamenstelling is de maaltijdfrequentie even belangrijk. Dus hoe vaak je eet. De dag is nu één groot eetmoment geworden, met tot 5 tussendoortjes om de maaltijden heen. Vermijd tussendoortjes liever. Eet liever minder vaak heel veel (dus 3 grote maaltijden per dag) dan vaker heel weinig (8 keer per dag een klein hapje). Te vaak eten verstoort je spijsvertering en hormoonhuishouding, waardoor vooral het hormoon insuline verstoort raakt. Insuline ongevoeligheid hangt weer samen met het ontstaan van ontstekingen, de basis van onze westerse welvaartsziekten. Het gaat hier trouwens vooral om eten en stilzitten. Als je veel sport, kun je prima een extra eetmoment of tussendoortje hebben na de sportinspanning.

Geniet
Eten is cultuur. We eten bij iedere ontmoeting, bij de opening van het leven (geboorte) en bij de afsluiting van het leven (begrafenis). Oorspronkelijk was alle voeding biologisch, lokaal en volgens de seizoenen. Er bestond geen chipsstruik, geen Fristi-beek of Unileverrivier. Alles wat puur natuur en onbewerkt. Troepvrij.

Probeer ongeveer 80 procent uit de OERschijf te eten, en maximaal 20 procent hierbuiten. Eet in rust, eet met vrienden en geniet van de voedingswaarde om je bord en om je heen. Aandacht en genieten geeft voeding smaak en het leven kleur.

Leefstijl
Voeding heeft als eiland geen waarde. Geen betekenis. Het staat niet los van het leven. Het maakt uit wat je eet, wanneer je eet (overdag of ’s nachts), hoe vaak je eet, of je ervoor hebt bewogen of niet, of je ontspannen bent en met welke intentie je eet. Kortom, voed jezelf naar een gezonde, gelukkige en OERsterke versie van jezelf!

drs. Richard de Leth
www.oersterk.nu

Comments (1)

Pingbacks list